Tuesday, February 24, 2009

Små, gyldne menn (og pene kjoler)

notat af fireogtyvende februari med henvisning til toogtyvende januari

...og jeg erindrer at på omtrent samme tidspunkt som dette, foregående måned, ble OSCAR-nominasjonene offentliggjort, og i så måte er det forsåvidt bare passende at utdelingen ble avholdt i går natt (norsk tid), og at mine favoritter faktisk - vant! Det vil si, ikke alle. Sean Penn skrev seg nok en gang inn på min irrasjonelle hatliste; om enn noe uforskyldt, siden The Academy tross alt er de som bestemmer, og Penn er da noenlunde kompetent, men han danket ihvertfall ut min yndling Mickey Rourke og besørget enda en pris til "MILK" (som jeg ironisk nok var og så sist fredag og likte veldig veldig godt) og jeg ble en smule rasende siden dette da føyer seg elegant inn i minneboken - på neste side etter Johnny Depp-fiaskoen for noen år siden, der Sean Penn triumferte med "Mystic River" og Johnny gikk tomhendt hjem og dernest spilte inn to oppfølgere om Captain Jack som han heller ikke fikk Oscar for og nå planlegger en fjerde, lov å håpe, men jeg er lei av at de samme gamle erobrer nytt lende, og skulle gjerne sett at Rourkes såkalte "gjenoppstandelse" i showbusiness ble kronet med et trofé, mens det istedet resulterte i en fortsatt (nesten!) tom peishylle og oppfyllelse for hans spådommer om at bransjen misliker hans utagerende oppførsel de siste årene såpass at de ikke vil beære ham i slik en "betydelig" forstand. Stakkars fine mannen. Som et lite plaster på såret kompenserte vinner-Penn med å erklære at Mickey var en flink mann, og "you're my brother", og fikk et slengkyss tilbake. Dessuten ga han sin oppriktigste støtte til alle homofile og uttrykte sin komplette forakt for alle fordomsfulle. Respect, man. På den (enda) mer oppløftende siden, må nevnes at Kate Winslet endelig mottok sin velfortjente statuett (for "The Reader", som jeg ikke skal uttale meg om siden jeg ikke har sett den ennå; i likhet med en hel den andre, ser det ut til) og at Penelope Cruz fikk en overraskende, men minst like rettmessig gull-mann for sin rolle i "Vicky Christina Barcelona". Men aller viktigst: at Heath Ledger, vår elskede og høyt savnede, faktisk fikk Oscar for rollen som The Joker i "The Dark Knight" - !!! - og at "Slumdog Millionaire" sopet inn 8 statuetter, i alle unntagen to (uviktige) av kategoriene den var nominert i. Storeslem! Og meget strålende sådan! (En Britenes aften, på alle måter, hvilket man elsker her i gården.) Stakkars "Benjamin Button", derimot, var nominert i absolutt alt og fikk stort sett ingenting, og superduperparet Brangelina måtte begge gå tomhendt (og sikkert furtende, forståelig nok) hjem til ungeflokken sin. Angie kompenserte nå for alle tap med en overjordisk nydelig kjole i svart, samt noen like nydelige øreringer med smaragder - og Brad var så kjekk at det var latterlig - hvorpå de (selvsagt!) befestet sin posisjon som verdens vakreste duo og tro meg, de er fullstendig klar over det. Litt ekkelt. Personlig synes jeg nå Marisa Tomei var kveldens aller vakreste, og en fabalektig dame generelt - hun er simpelthen vanvittig sexy! - og Natalie Portman var ikke dum, hun heller, sammen med Taraji P. Henson, Evan Rachel Wood, Virginia Madsen, men hvor var Scarlett? Johansson? Savn! Dog, Michael Sheen dukket da opp og bidro med massevis av mannlig eyecandy og det var mer enn nok for meg, bare litt synd at "Frost/Nixon" ikke vant stort. Ikke Daniel Craig heller, for den saks skyld, men han så uforskammet godt ut, og har en kjæreste som er uforskammet heldig (og bør vurdere en Bond-rolle snart). Halle Berry kunnet tatt på seg en sekk og sluppet unna med det, men valgte en nydelig gullkjole og jeg blir misunnelig bare av tanken. For en dame. Meryl Streep hadde en schtilig grå sak, Anne Hathaway en stilig hvit sak, og Amy Adams ville skille seg ut (og klarte det) i fancy rød column gown med kveldens fineste smykke. Yay. Marion Cotillard er alltid fin, og spesielt i blått (men hadde valgt et direkte upassende belte), mens Madonna fremdeles tror man vil se undertøyet hennes, og det vil man jo egentlig ikke på en Oscar-utdeling, men jeg irriterer meg mest over hvor fin den kjolen ville vært om den ikke var gjennomsiktig. Tilda Swinton irriterer meg alltid, denne gangen fordi hun hadde glemt mascaraen hjemme, men hun får kred. for aktiv originalitet. Mens Jessica Biel med fordel kunne vasket håret, og byttet ut kjolen, og jeg lurer litt på hva som gikk galt. Eller er galt. Philip Seymour Hoffman hadde tatt på seg lue for anledningen, det var heller ikke så veldig lurt, men han skjulte iallefall sveisen. Av enda mindre tiltalende faktorer bør nevnes boytoyet til Jennifer Aniston, fordi han er sleip og fæl, og Adrian Brody som stilte ubarbert, og Reese Witherspoon; ene og alene pga den blå øyenskyggen. Ikke pent, nei. Kate Winslet - derimot - bar en meget spesiell kjole med en utskjelt sveis, og jeg syntes begge deler var aldeles flotte, hun liknet Grace Kelly og jeg håper hun er klar over det - mens selvsamme Mickey Rourke hadde tatt på seg fineste hvite dressen og glitrende sølvkjeder helt ned i buksen og et halskjede til minne om hans nylig avdøde, elskede lille hund Loki, og det rører jo et hundemenneske som meg nesten til tårer. Da Penelope Cruz kom opp på scenen i brudekjolen sin og snakket om barndommen i Spania da Oscar-utdelingen virket som et uoppnåelig drømmescenario, kjente jeg at det presset enda hardere på i øyekroken - for ikke å snakke om da søsteren til Heath tittet opp mot taket og hilste til ham med klump i halsen; herre! Men da jeg endelig tok til å grine var det ikke av vemod eller sinnsbevegelse, men - av latter. Rett og slett. For det som virkelig tok kaken, og står igjen som festens definitive høydepunkt, var - ironisk nok - åpningsnummeret (også kjent som det aller siste klippet jeg fant frem til på Youtube). En fantastisk hyllest til årets nominerte for beste film (pluss et par forglemte mesterverk fra året som gikk) ved Hugh Jackman, the one and only, som overbeviste stort som årets vert - og som cabaretartist. Åpningen ble nemlig etterfulgt av en fullstendig vanvittig musical-potpurri i pausen, med ørten dansere på scenen og Hugh som Billy Flynn. Han sang, danset og fleipet seg til den store gullmedalje og tok pusten fra de fleste, helt på egen hånd, og etterlot meg hikstende, hylende og i krampe under skrivebordet. Hurra for fine, fine mannen. At det går an å ha alle disse kvaliteten på én gang. Han er kjekk, sjarmant til tusen, sympatisk så det står etter, og han er morsom, fantastisk morsom, dessuten: han kan spille, han kan forføre, han kan sloss, han kan trylle, han kan kunsten å fremføre de mest krevende sangnumre uten besvær, og han gjorde det hele for å annonsere at "the musical is back!". Jadda. Jeg er så forelsket. Men selvsagt, som den hyggelige mannen han er, er han lykkelig gift og har masse barn. Rettferdigheten gjør seg gjeldende i verden. Enn videre forgudet jeg dog hans meget interne hilsen ved showets begynnelse: "I'm Wolverine!", og hans meget glimrende duett med den stadig (les: alltid!) tilbakevendende Beyoncé Knowles. Fremdeles ikke tilgitt, helt, for Phantom-fadesen for en del år siden, da hun sang "Learn to be Lonely" iført et eller annet satin-skapt som ikke var spesielt kledelig, og en øyenskygge som burde vært avskaffet. Med en eller annen Phantom-impersonator flagrende omkring seg, som ikke kledde parykken sin og som ikke kunne bevege seg rundt på en scene for fem øre, og som liksom skulle være Gerry Butler. Men altså; igår hadde hun fin rød kjole og selskap av en fin flott mann og det var meget bedre, alt sammen. Jeg misliker irriterende unge mennesker fra "Mamma Mia!", men har innsett min skjebne (i at jeg er relativt alene om dette) og kunne forsåvidt godta deres lille gjesteopptreden. Jeg tolererte til og med at High School musical-utskremte blandet seg inn - og lot meg samtidig imponere over egen selvbeherskelse. Zec Efron var tross alt med i "Hairspray". Og han var glimrende. Og! Ytteligere! La meg igjen repetere, for å understreke, at ingenting kunne hverken overgå eller ødelegge gleden over dette; tidenes beste OSCAR-åpning; og noe av det morsomte som noensinne har vært vist på TV:

O nytelse! Og takk til produsentene for et alt i alt storslagent show! Jeg er faktisk fornøyd i år, who'd have believed. Bilder finnes her på Yahoo, og her på Imdb, samt noe på VG, og den komplette listen over alle vinnerne følger...her:

Best Motion Picture of the Year
Slumdog Millionaire (2008): Christian Colson

Best Performance by an Actor in a Leading Role
Sean Penn for Milk (2008)

Best Performance by an Actress in a Leading Role
Kate Winslet for The Reader (2008)

Best Performance by an Actor in a Supporting Role
Heath Ledger for The Dark Knight (2008)

Best Performance by an Actress in a Supporting Role
Penélope Cruz for Vicky Cristina Barcelona (2008)

Best Achievement in Directing
Danny Boyle for Slumdog Millionaire (2008)

Best Writing, Screenplay Written Directly for the Screen
Milk (2008): Dustin Lance Black

Best Writing, Screenplay Based on Material Previously Produced or Published
Slumdog Millionaire (2008): Simon Beaufoy

Best Achievement in Cinematography
Slumdog Millionaire (2008): Anthony Dod Mantle

Best Achievement in Editing
Slumdog Millionaire (2008): Chris Dickens

Best Achievement in Art Direction
The Curious Case of Benjamin Button (2008): Donald Graham Burt, Victor J. Zolfo

Best Achievement in Costume Design
The Duchess (2008): Michael O'Connor

Best Achievement in Makeup
The Curious Case of Benjamin Button (2008): Greg Cannom

Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Score
Slumdog Millionaire (2008): A.R. Rahman

Best Achievement in Music Written for Motion Pictures, Original Song
Slumdog Millionaire (2008): A.R. Rahman, Sampooran Singh Gulzar ("Jai Ho")

Best Achievement in Sound
Slumdog Millionaire (2008): Ian Tapp, Richard Pryke, Resul Pookutty

Best Achievement in Sound Editing
The Dark Knight (2008): Richard King

Best Achievement in Visual Effects
The Curious Case of Benjamin Button (2008): Eric Barba, Steve Preeg, Burt Dalton, Craig Barron

Best Animated Feature Film of the Year
WALL·E (2008): Andrew Stanton

Best Foreign Language Film of the Year
Okuribito (2008) (Japan)

Best Documentary, Features
Man on Wire (2008): James Marsh, Simon Chinn

Best Documentary, Short Subjects
Smile Pinki (2008): Megan Mylan

Best Short Film, Animated
Maison en petits cubes, La (2008): Kunio Katô

Best Short Film, Live Action
Spielzeugland (2007): Jochen Alexander Freydank

No comments: