Wednesday, July 29, 2009

I have no words (literally)

...men forbausende hvor mye som kommer ut, bare man forsøker, og lar seg rive med av den kjensgjerning at man er medrevet. kiastisk setningsoppbygging, eller hva man nå kaller det der. med andre ord, scara overgår seg selv i vidløftige, overentusiastiske ordstrømmer om ting hun er litt for glad i (og bruker altfor mye internett-surfetid på) og kanskje burde overlate til dagboksidene, så hun ikke sikler ned tastaturet fullstendig. men det var ikke dette det skulle handle om. det skulle handle om noe annet, og veldig signifikant for mitt liv, min tid, min gjøren, laden og generelle tilværelse, altså: berlin. jeg elsker berlin. berlin er byen min. og for øyeblikket skjer det ganske mye der, og i relasjon dithen, og i forbindelse med mennesker som kommer derfra, la meg bare nevne:

a-ha's nye video, til deres bortimot tilsvarende nye låt, "foot of the mountain", ble spilt inn der - og ga meg et aldri så lite sjokk da jeg skrudde på teve'en og den ble annonsert og alexanderplatz, av alle ting, plutselig skinte mot meg, mens morten harket sang, og jeg tror det der er det nærmeste jeg noensinne vil komme religiøse opplevelser. overjordisk, i allefall. jeg visste at videoen skulle bli filmet i tyskland, så også i hovedstaden, men hadde ingen anelse om at nettopp alex ville bli så heftig promotert og at de skulle filme disse bygningene og gatene jeg er så glad i om natten - i det fine lyset - i den fine stemningen, altså, snufs. og herlig. (klok av skade når det gjelder youtubiske innlemmelser i blogger-formatet, begrenser jeg imidlertid min kildehenvisning til en liten link. så klikk.)

stilinberlin - er en av verdens beste moteblogger - og de fotograferer gutter fra bergen! dessverre ikke gutter fra bergen som jeg kjenner, men bergensgutter nonetheless, og det liker vi. dessuten fotograferer de masse fine berlinere i parker og i bakgater og midt på alex, og jeg savner alt sammen, og det er noe med den kreative friheten, de mange kreative impulsene, det kreative livet der, som appellerer noe vanvittig til undertegnede-meg, og som gjør at jeg antagelig må oppsøke det ganske snarlig på en mer permanent basis, bare dette forbannede influesa-svineriet gir seg snart.

og så, sist men altfor stort til å komme i nærheten av minstekategorier, så i all hovedsak: quentin tarantino's nye film "inglourious basterds", spilt inn, ja nemlig, i berlin (og omegn). med berlinere. og blant dem - gedeon burkhard. min gedeon burkhard. også kjent som alexander brandtner fra komissar rex, min absolutte favorittskuespiller i hele verden, fra min absolutte favoritt-fjersynsserie i hele verden og ja, jeg vet jeg har snakket om dette før, opptil flere ganger, helt siden lenge før oscar-utdelingen. men fortsatt. jeg er iferd med å opparbeide meg, oppgire meg til, et tilnærmet hysterisk forhold til det faktum at en mann jeg er så glad i, mister tarantino, har valgt å skulle jobbe med folk jeg er så enda desto mere glad i, gedeon, til schweiger, daniel brühl, julie dreyfus, michael fassbender, etc, og at de filmer det hele i berlin! det blir liksom litt i meste laget. det som ikke gjør det særlig mye bedre enklere, er at takket være filmens hovedstjerne, også kjent som en viss mister pitt, blir det hele blåst opp - markedsføringsmessig - til voldsomme, vanvittige, internasjonale proporsjoner, og premierebilder, med alle involverte til stede, fra berlin; de havner nu i dailymail. som, på sin side, pun intended, selvsagt var aller mest opptatt av benene til diane krüger (...), men de serverte meg også dette (i kombinasjon med frokosten i halsen):

...men, kjære gedeon burkhard, når du først deltar på et slikt premierekalas, og du vet at du risikerer å havne på førstesiden i storbritannias største tabloidavis, så hadde det kanskje vært en idé å se i kamera. uansett: ytterst til høyre, med sin gode gamle (!) party-skinnjakke, som jeg har en voldsom forkjærlighet for (...!!), sånn for anledningen: I say no more. men, ja, han er med.

...noe jeg forsåvidt visste allerede, siden jeg har sett den nye filmtraileren, som er fantastisk, enda litt bedre enn den forrige, igjen: diverse linker å klikke på, og ja: resultatet er i henrivende digitaloppløsning, kjent som hd, hurra, og en skikkelig festlig anledning for alle som enten ikke vet eller knapt vet hvordan mannen ser ut til å leke "finn gedeon burkhard (et sted bak brad pitt sitt store hode)"-pekeleken! siden han er omtrent like fremtredende her som høyhusene ved alexa hos a-ha, hvilket jeg finner interessant (og særdeles lovende, for hva det kunne indikere om hans andel screen time i den ferdige filmen!), dessuten: har man fått med seg, som bonus, dette bildegalleriet som viser både schweiger og burkhard og krüger og dreyfuss og pudler (!) og det som enda mer fantastisk er. jeg kan for eksempel ikke tro, til alt overmål, at de synes å sitte og spille dette lapper-på-pannen-spillet som jeg har spilt så mange ganger, og som er så gøy, og her trenger jeg visst litt hjelp fra visse av mine bekjentskaper om hva det heter, eller kalles, men i alle tilfeller: restaurantscenen fra "reservoir dogs" møter restaurantscenen fra "death proof" møter alt som er bra med "pulp fiction" og "kill bill" samlet, dialogmessig, etter sigende ispedd tradisjonell tysk gjettelekk med hjemmelagede papp-remedier. jeg er seriøst solgt. og dette innlegget burde muligens omdøpes til scara driver gratisreklame for the weinstein company, men det gjør jeg altså ikke, jeg bare gleder meg.

No comments: