Thursday, September 28, 2006

Behov for å klargjøre et par faktum

La meg begynne med begynnelsen. Klokken halv 10 i dagmorges; jeg skulle rekke en buss.
...
Altså. Jeg tror bussjåfører (her i Byen i allefall) finner en slags absurd, sadistisk tilfredsstillelse i å kjøre fra potensielle passasjerer. Absurd, for de tjener jo ikke en dritt på det. Der kom jeg springende, oppover fortauet mot busstoppet, på fordømt høye hæler; og idet jeg var 2 desimeter fra bussdøren, tråkker den drittsekken inn gassen, lukker døren foran nesetippen min - og svinger ut. Klokken viste to minutter til angitt avgang på busstabellen, det kom flere folk løpende bak meg. Å, så surt! Jeg var ganske tydelig i mine intensjoner om å skulle rekke den bussen, det var ikke mulig å misforstå, og han kunne i det minste ha ventet da han innså at jepp, jeg var på vei mot bussdøren hans - men neida. Neida, neida. Og for å si det sånn, det er ikke første gang. Derfor spør jeg meg - hva ER poenget? Det kan ikke være annet enn et tragisk eksempel på "de små gleder" - og hvis plaging av uskyldige kollektivreisende er det mest underholdende disse sjåførene kan finne på, da vil jeg hevde at de har ALVORLIGE problemer oppi topplokket.

For the record; jeg rakk forelesningen - med tre minutters margin. Takket være iherdig småjogging oppover mot Universitetet... (vondt i hælene nå!) Jeg mener uansett at dette burde være unødvendig; det SKAL være mulig å beregne akkurat når bussene går hvert tiende-femte minutt, og det ER IKKE meningen at busser bare skal kjøre fra passasjerene sine! Basta!

Ytterligere - og vesentlig mer positivt, må sies; åpningsriffet på "Hammer to fall" er noe av det tøffeste som finnes. Brian, du er knall! Og Scissor Sisters ruler på dansegulvet - jeg gleder meg til å få "Ta-Dah"-albumet i hus! Man finner trøst i musikken, selv på dager da bussene ikke vil samarbeide og været er grått. (Det regner vannrett.) Vil også få poengtere at en runde med power-shopping er meget tilrådelig; da det har slik en sunn og oppkvikkende, humørspredende og energigivende effekt. Et siste tips må være å dra på kino, og her anbefales naturligvs "United 93" - en viktig film! - men kanskje ikke hvis man misliker usammenhengende telefonsamtaler og er redd for å fly....?

No comments: