Friday, October 13, 2006

"Skrekk" på en fredag

Ooooh...I dag er det fredag den 13.! Fine dagen!!! Jeg er av dem som elsker "den offisielle ulykkesdagen" - og definitivt ikke ser på den som en ulykkesdag! Men det er jo en litt sånn skummel dag, da, så i den forbindelse tenkte jeg å skrive opp en liste over ting som gjør meg...om ikke redd, så i hvertfall får meg får meg til å heve et øyenbryn. Og bli forundret. (Jeg har ikke sett særlig mange skrekkfilmer, noe som muligens skinner kraftig igjennom her, men det for heller være...jeg har da en del andre kuriositeter å komme opp med!)

Videre - nei, ikke alt er nødvendigvis det mest opplagt fryktinngytende; jeg måtte jo være sedvanlig...kreativ! Hihi! Når det er sagt, denne listen er heller ikke bare negativt skummelt-relatert. Skummelt kan også være veldig moro! :) Men alright...here we go:

  1. Alec Baldwin. En av svært få, mannlige skuespillere jeg virkelig ikke kan utstå. Han er skummel, og ikke på en positiv måte...Uuuugh...
  2. Mumien-filmene. Alle som påstår noe annet, lyver. De er skikkelig creepy... Det verste er de der skarabéene som spiser folk opp innvendig og deretter kommer ut gjennom huden. Gross. Men Brendan Fraser er jo tøff og ordner opp. Heldigvis!! Hihi.
  3. Norsk film. Skummel på en helt annen skummel måte. Ikke positiv. Huff-og-gru.
  4. Freddie i hotpants, gedigen hettejakke og hatt. Men han er ganske så stilig, da... Tenk at han stilte i det antrekket LIVE... Tøffe mannen!
  5. Queen i drag. Freddie med løs-pupper og miniskjørt, Brian med rosa morgenkåpe, John med knallrød leppestift og Roger som en åpenbar forgjenger til (og forbilde for?) Britney Spears i musikkvideoen til "Baby one more time". Nevnte jeg at de guttene fant på mye merkelig? Ja. Muligens. Den videoen til "The great pretender" med Freddie og Roger som gjentar suksessen gjør ikke saken veldig mye bedre. Desto mer underholdende, dog, og Brian sine pusetøfler er veeeldig søte....! Fine bandet!
  6. Den scenen i Phantom hvor Meg Giry går gjennom den gufne stein-korridoren nedover mot Operafantomhulen og det piler rotter over føttene hennes og PLUTSELIG legger noen en hånd på skulderen hennes...(Det som er komisk, er naturligvis at denne "noen" av alle mulige og umulige mennesker er MOREN hennes...! "Hei...mamma! UÆÆÆ!")
  7. Den scenen i "Shrek" der Donkey utforsker det gamle slottet...er jeg den eneste som syns det er ekkelt? Jeg bet intenst negler...noe jeg ikke gjorde et øyeblikk under hverken "The Ring", "Saw" eller "Villmark". Nuvel. Merkelig.
  8. Charlize Theron i "Monster". Herrejemini. At det går an å få en som er så pen til å se så utrolig jævlig ut. En meget velfortjent Oscar til henne, men jeg synes make-up- og kostymefolkene også burde fått én!
  9. Blikket til Liza Minelli når hun synger høye noter. Hooooah. Norge har også en god kandidat på denne fronten med Bertine Zetzlitz. Jeeesh. Hun er seriøst VILL i blikket!
  10. Cybermen. De desidert skumleste skurkene i Doctor Who; hittil i allefall. Aller mest da Doctor'n dro opp brystskjoldet og tok en titt på innvollene deres. Usj.
  11. Å vente på nye episoder/sesonger av TV-serier man liker. Eksempler: ovenfor-nevnte DW, og redselen for hva RTD kan finne på...oooog: da undertegnede trodde Vincent i Judging Amy var død og brukte over et år på å sørge, før det viste seg at fyren var høyst levende og bare led av et lite hukommelsestap. (Desto mer skummelt var hvor overlykkelig jeg ble over denne nyheten...)
  12. Edderkoppen jeg hadde gleden av å observere da jeg var på ferie i Afrika. Den var DIGER. Spider-man, my ass. Den der var myyyye større en Tobey Maguire...!
  13. Barne-TV-verter. Bare observér måten de prater på. Og måten de gestikulerer på. Var det virkelig såpass mye annerledes da vi var små...? Jeg blir bare skremt nå....
  14. Musikkanal-verter. Les over. De må ha hentet inspirasjon derfra. Utvilsomt. Kanskje musikk-programmene rekrutterer folk som Barne-TV synes har blitt for voksne? Eller ikke vil ha lenger? Virker plausibelt.
  15. Kristen-TV. BØR jeg utdype hva jeg mener om det?! Skummelt er det i allefall...
  16. Gamle låver. Uten belsyning. Med høyrester på gulvet. Og gårdsredskaper stående i hjørnene...masse uforklarlige skygger...(Traktorer og andre gårdsmaskiner også....de er altfor store og voldsomme og gir et veldig skummelt inntrykk når de står stille...*gulp*)
  17. Utedoer. Skummelt OG ekkelt.
  18. Moter for fjortisjenter. Og når mødrene deres kler seg likedan. Minst like ekkelt som utedoer, for ikke å si eklere. Og de tror de tar seg bra ut. Jeg gremmes. Sesong-trender som sigøyner-skjørt, tights, korksandaler, altfor smale og blekede denimbukser og Friis Company-vesker burde avskaffes. NÅ.
  19. Lærere. For å sitere Rose Tyler i overnevnte Doctor Who: "When I was a kid, I used to think all the teachers slept in school." Nemlig; de ER en egen rase med merkverdige individer. Ny debatt: bør lærere (i egenskap av å være så...egenartige) fredes?
  20. Det faktum at jeg kan skriver en laaang liste på 20 punkter om ting som egentlig ikke er skumle på den måten - i det hele tatt - men som jeg alltid omtaler som "skumle". Jaja. Underholdende for undertegnede i det minste!!

No comments: