Saturday, April 11, 2009

hologram city

Tanke: om å la seg inspirere av, å komponere på,
forskjelligste former for ”tekstur”.
Som: Kunsten å skive på en hvit serviett i restaurantens
uoppmerksomste øyeblikk, at enkelte ord gjør seg best
på ettergivende frottèaktig grunnflate, en slags
unnagligende organisk grobunn, som føyer seg
etter pennestrøk, men uten å la pennen holdes stødig.
At: jeg også liker å finne igjen nedskriblede sukkerposer
og gjennomrablet handleblokk og ørten løse ark
som revner saktmodig i kantene, når jeg tar dem til meg,
når jeg bretter dem forsiktig sammen, løsrevne
som tenåringer, i teorien.

Idet vannet siver utover i sirkelkantene og trekker inn
i porer av papir, og lager ruglete kornsikler og formløse
formasjoner i tørrblafrende vegger, som virrer uavlatelig
i en umerkelig umarkert vind, over bordplatene,
og kvitter seg med både resten av vann
og av mine flyktige momentum memorandum.

Blystreker; narrende, flytende inn i hverandres
endepunkt, slakke buer, og min ustuderte løkkeskrift
skakkere og skakkere oppgjennom årene, tilvent
som en gammel stereo, uanalyserbar som en
opplært manøver, jeg sykler som jeg strikker som jeg
spiller gitar, som jeg rabler ned mine utspilte spørsmål
langsmed de magnetisk blåsjatterte linjer, mer kontant
som svart, og bilder utav tanke, utav tenkte tanker
før man snakker, tilsynelatende
som en foregrepet mening, slik
underliggende anskuelser kan utbroderes så
enkelt i korssting av buer og prikker og nedtegnet tale
hva er i skriften, mer enn hva vi skriver, mer enn hva
der skrives om, hva integrerer vi i våre tegn, tenker jeg
og skriver ned, og erkjenner meg selv, og mine
selvfrembragte shortcomings

world builder, oh hologram city, beautiful skyscrapers cone
threedimensional hillsides made flat out of flamboyant graphics

irreversibly failed... harken, fallacious creatures raw, disrupted
coloured elements, claimed to stay and enter into riddles

puzzles made of pink and purple pixel cellophane

[impulser fra en påskeserviett, en marsipankveld og en
david bowie-maraton, med ikke så rent lite psykedelia
innabords]

No comments: