Monday, May 14, 2007

JEG-VIL-VÆRE-POSITIV.

Og konstruktiv. Sider jeg rabler i vei om at alle andre bør være det. Og snart er det syttende mai! Hurra! Pluss: Kylie (Minogue, ja) skal være med i Doctor Who, visstnok, men hun har da uttalt at hun vil IKKE spille en "baddie", mens den eneste rollen hun er aktuell for er som en Cyberwoman, og det ble i grunn litt motstridende, så jeg tror kanskje ikke det der blir noe av. Og Billie (Piper, mhm) er deppa, tydeligvis, hun kansellerer show og står i - for, som kjent er hun nå aktuell på den Londonske teaterscenen i "Treats" - som David Tenantn gikk ut på TV og erklærte at han håpet Russel T. Davies kunne skaffe ham billetter til (!!) - og vi ønsker henne god bedring og håper hun snart er tilbake i sitt vante lag, og at solen skinner ekstra på henne akkurat nå! ;) Samme David Tennant hyller da ellers Jamie Oliver (av alle mennesker) som inspirasjonskilde for den berømmelige "pinstripe-suit i kombinasjon med converse"-looken, det er meget artig; og ja, det skjer virkelig ting her i verden! Snevert verdensbilde, hørte jeg, og noe selektivt oppdateringsbehov? Oh well, kan ikke tenke på de store sammenhengene hele tiden heller. Bosshuset mitt var i fyr og flamme i går, for eksempel, brannvesenet måtte til og med komme å dusje det litt, og nå har vi en gang for alle fått bevist at Bosshuset også er utstyrt med brannvarsler. Fælt som den pep og ulte! Men vi begynner, skummelt nok, å bli så vant til sånne hendelser at vi ikke løp ut for å glo en gang. Ytterligere bør nevnes at norske fotballspillere er slemme mot hverandre til stadighet - fair-play er en fin oppfinnelse, dere! - Martin Andresen, Mister Brannkaptein, er derimot aller slemmest mot Brannfansen. "Jeg har vist klart og tydelig i løpet av de siste kampene at formen min er på bånn og at fotballtalentet mitt er meget ustabilt, så derfor vil jeg ha lønnsøkning!" - jadda, den logikken er vi med på. Blæh. Robbie Winters valgte en litt annen taktikk, for på ny å gjøre seg selv uunværlig; han ville jo i utgangspunktet bort og vekk, skjelte ut Mjelde offentlig og greier, men ingen utenlandske klubber ville ha ham, derfor begynte han likesågodt å spille strålende fotball og score mål for Brann igjen. Fine Skotten. Se såh! - mer enn nok actiondramatikk her mellom de syv fjellene óg. Man skal dessuten aldri undergrave og uviktiggjøre dypereliggende betydninger bare fordi man ikke ser dem selv. Rent overfladisk sett, mener jeg. Og i meget generelle hentydninger. Her kommer et dikt:

"The Observant." - for Haneke & the Hillbillies
By Scaramouche, the po(t)et, writing verses again.

if men were ordered to take notice, and
pay their respects to inconspicuous ones
spare me some concern, and catch a glimpse,
observers' methods be they much acclaimed,
would save them from all strenuous hinsight
and maybe teach them something of importance
'cause I hate this, being taken for granted,
and how I hate feeling superfluous and blank,
in the company of others, only little enough
to be put aside - so little I can hardly breathe
just leaving damp, cool marks and roll along
it all comes off in the end, the footprints never last,
but were men ordered; pay attention! - they
might in some cases happen to see me walk
and that I'll sure do with my head held high, for
whoever stand before me, in the line, I'm always nigh
and I need for them so stop and glare and spare me some
response - they'll say - the noticeable one

1 comment:

Anonymous said...

Det kan umulig være slik at det er bare meg som trives i disse små lyriske tekstene med utropstegn -