Friday, March 02, 2007

Mixed Nuts

Påskestemning og varmegrader og skyfritt i Bergen...det vakreste jeg så i dag; hele Bryggen badet i sol og Bergenserne som ser sitt snitt til endelig å få tatt sin første og etterlengtede utepils på Stuene, og studenter som titter på restaureringsprosjekter og barnevogntrillere an mass. Torvboder som begynner å dukke opp igjen, med de berømmelige fan-Tskjortene Et Cetera og et fiskeutsalg som snart burde kunne komme ut av vinterteltet sitt. Og Torvallmenningen; innhyllet i myriader av mennesker og deres skrål - og bekledd med et teppe av sneiper og lekende barn, med eller uten vogn, og tyggegummiflekker og Megafon-selgere og Amnesty-ververe og masse måkeskit. Sistnevntes opphav flygende rundt på alle kanter, skrikende på fôr og oppmerksomhet. Lukten av nytraktet kampanje-kaffe fra 7-eleven, nylagde focaccia fra Deli deLuca og gamle damers gammeldame-parfyme. Kjekke veiarbeidere i hopetall; den eneste positive siden ved all gravingen rundt omkring. Klokkene fra Johanneskirken blander seg med falsk sang og gitarklimpring fra "Han Som Kan Spille Men Ikke Synge" utenfor Cubus og synthfaenskap ljomer ut fra diverse mobiltelefoner. Et bokstavelig talt utrolig sammensurium!

**

Ellers må jeg få anbefale følgende; Sjokolade Noir på Moliére, diggedigg, og de lager konfekt selv i tillegg - som er supergod!

Pluss, mitt nyoppdagede poet-idol Gunnar Alme; med en bemerkelsesverdig variert og innholdsrik CV bestående av jobber som scenograf, akvarellmaler, kostymemaker, skuespiller og forfatter. Han reiste rundt i USA og drakk billig øl på slibrige barer og suspekte utesteder, derav diktsamlingen "One of a million midnights" som jeg kjøpte i ettermiddag. Er ikke mange norske poeter som skriver på amerikansk om storbymiljø og neonlysenes magi... O gjenkjennelse, for øvrig! Hehe... Han var uansett en gammeldags eventyrer ála Jack London, som jeg også leser nå; helt typisk meg å beundre slike. Fine, fine poesien. Dessverre er Eventyrerne av rang en utdøende rase, likesom oppdagelsesreisende er et yrke få anser som særlig seriøst nåtildags. Eller reelt, for den saks skyld; jeg mener, hvem kan da leve av slikt? Vel, det er synd med slike oppfatninger. For, å være Eventyrer handler da ikke om å tjene penger eller berømmelse, men erfaringer; å tilegne seg verdifull livserfaring og et grunnlag for formidling som ikke kan fremskaffes på noe annet vis; som aldri kan erstattes med slikt man tilegner seg fra bøker og filmer. Noen ting må man simpelthen ut og gjennomleve! Og noen opplevelser kan ikke beskrives på papiret! Men "One of a million midnights" er et hederlig forsøk og anbefales på det varmeste...fantastic...og jeg kan relatere til det han skriver, ja!

Dessuten - vil jeg slå et slag for byvandringen generelt (se øverst!), for det er særdeles spennende å observere mennesker i deres helt upåtatte utfoldelse og uanstrengte hverdagsliv. Det tillegger inntrykkene og synene man sitter igjen med en helt spesiell ekthet. Kan ta lærdom av slikt. Jeg vandrer begeistret gatelangs og danner bilder i mitt eget hode; skaper skjebner og fortellinger omkring disse individene som de ikke i sine villeste fantasier ville kunne forestille seg! Også i dette fine været, da...blir ikke akkurat MINDRE inspirert! Eller oppstemt! Berusende blå himmel...typisk poet-vær i grunn! ;)

No comments: