Friday, November 28, 2008

Vingespekket, vingespent

jeg har muligens nevnt det før
(og ja det har jeg
i
dikt og dikt og dikt og - uhyre seriøst - dill)
men jeg nevner det gjerne igjen
jeg tror på engler,
skytsengler, dødsengler, engler generelt
jeg tror de sirkler rundt omkring og passer på
og skaper kvalm og moro, ettersom
og er så absolutt delaktig, her i våre liv
jeg tror det er en trygghet i å tro
om ikke på allmektigheten, overmenneskene,
allting mulig (og) overnaturlig
så på engler
jeg liker engler mye bedre, de er - uforutsigbare
dessuten, jeg er glad i filmer om dem;
det er laget utallige fantastiske filmepos om engleskaren
deriblant "
michael"
(en bevinget, miserabel utgave i john travoltas skikkelse)
og, favoritten, "
angel-a"
(en mer eller mindre bevinget, smått mismodig,
men særdeles tøff og frempå skjønnhet
i rie rasmussens smekre skikkelse)
for ikke å glemme, "
max payne"
(der det meste lot seg dataanimere
og skikkelsene stort sette bragte med seg død
og fremkalte ondskap)
og "
constantine"
(en festlig variant av tilda swinton som sedvanlig androgyn
i skikkelse og vesen, ála gabriel) og, sist men ikke minst
som gikk på teve, som jeg lot meg inspirere av,
sent torsdag kveld
"
der himmel über berlin"
(med en på-og-av-bevinget, vekselvis svart/hvitt
og dernest farglagt utgave ikledd frakk og hatt og
med bruno ganz' umiskjennelige gode blikk)


brought by, swiftly
on a softer wing
by Scaramouche, the Po(t)et, channelling Michael Madsen (all of a sudden), for he is a brilliant poet indeed, and - also - recovering something she had been keeping around for a while, and then decided should be shed some light on. Inspiration taken (and sure takes its toll) from "Elizabeth" das Musical (Todesengel, Todessensucht; Uwe Kröger, du bist ein übertoller Typ), the above-mentioned, in various respects - and somehow, somewhere, "Superman the movie" (not that I can tell exactly how, but the man does know how to fly).

here's to the angels hovering
unfold your wings, allow
me find myself
with knowledge of infinity
bequeathed
feels like my mind is in-between
places
I can't seem to pick up anything
from either side
why yearn for being comfortable
when you can be deserted
hear now, my angels, hoping
you'll enfold me in your wings
allowance into mine
through everything indefinite
bereft
feeling nothing like my mind
I'm only turning onto places
seemingly been plucked
on any side
why do I yearn for comfort
when I still reside
in desert lands

**
I've been a captive of Hell,
I long for retribution
I've been captured and held,
my time has come for distribution

1 comment:

Anonymous said...

Min yndlingsengel er Sam (Patrick Swayze in Ghost)!!! Da jeg ser filmen, maa jeg alltid graate!!