Tuesday, April 17, 2007

Admirablia

Jeg benyttet også denne hjemmelesningsrepetisjonognonsense-dagen til å få bladd litt mer i Gunnar Almes "Elegi"...det vil si; jeg fikk en responsmail på bloggen min - den aller første!! - fra en gammel kjenning som priste mine dikttolkninger og -anbefalinger, og jeg hadde faktisk inspirert ham til å få øynene opp for nevnte Mr. Alme. Jeg er stolt! Må ha lov til å være det i blant, selv over meg selv! Hihi...men så var det dette med Norge og janteloven, da...! Uansett: min gamle venn gjorde meg utrolig glad - og smigret - med sin interesse for hva jeg skriver og hva jeg leser...som vanlig...og jeg bestemte meg da for å slå opp på en tilfeldig side i Elegi'en, for igjen å finne flere finurlige, givende fraser...

...og jeg fant følgende!

"Å elske"
© Gunnar Alme - 1945 - all rights served

Å elske ble å gå omkring
og lete etter deg
blant døde ting --
Å hviske til mitt eget øre
de tusen ord til deg,
som aldri du får høre--

hvoretter jeg fant det for godt å sette meg ned å knote litt på egenhånd...flere hyllester er noe verden alltids vil ha bruk for...og Gunnar Alme er TØFF!

"Admirablia" - tilegnet Gunnar Alme
Av Scaramouche, po(t)eten, som stadig beundrer!

visshet om at
uansett hvilken side jeg slår opp på
rent tilfeldig sett;
uansett hvilket kapittel, hvilken del
vil jeg finne noe gjenkjennelig
noe knugende, kvelende, åpenbart, allmenngyldig
enkelt
og forbløffende
gripende

fjortenhundre reiser
fjortentusen spørsmål
og en livslang kjærlighet

**
friskere luft enn den efter et regnskyll
finnes der ikke å oppdrive,
du frende

åpne din dør og møt duften av henne
en søtere parfyme søkes ei,
du forgapte

rensk din kropp for alt bitende, alt giftig
still deg i lyset, ei der skyggespillerne vandrer,
du forlorne

og bryt aldri ned, deg, dine omkringstående
det er min siste instruks, formelig blyg,
du nesten fortapte

kun - nesten - hun sa;
der finnes ingen som ikke kan reddes

skalk dine luker - ikke helt igjen
vakrere åsyn enn det aller første er ikke å oppdrive
du nylig oppvåknede

ta dine vaklende skritt, du frie mann
i spirende renhet - enestående godhet
om det er alt du har
hold av ditt upåtvungne smil
du fantastiske
menneske

No comments: