Saturday, April 14, 2007

don't be a - quack?!

(...doctor?)

se så, nå driver scara og skriver "ordentlig blogg" igjen...om mitt liv og mangfoldige bedrifter...interessant for, vel, neppe andre meg selv...men dette handler da om:

grunner for at jeg ikke sover...nok...om natten!

1) god discomusikk på stereo'en...elsker disco fever...ikke for å skremme vettet av noen med en bekymringsverdig musikksmak, men jeg sitter da her og hører på "disco duck" og "la vie en rose" (med grace jones!!!) og digger...jaja... morsomt! liker musikk med selvironi!

2) behov for å laste ned wallpapers med doctor'n og rose...elsker livejournal-communities med konkurranser og challenge'er. fine bildene. og sunt for oss stakkars ulykkelige - for å bøte på savnet, mener jeg...billie, komme tilbake snart? vurdere det? please? martha jones er ok, hun, men det blir ikke det samme...det er derimot ikke fullt så ille som da gedeon sluttet i rex...liten tilståelse her: jeg gråt! faktisk...slå den! og jeg savner ham fortsatt...men det står på wikipedia at RTD og Billie selv har latt muligheten stå open for at rose kan returnere til serien, derfor avslutningen på sesong 2...han fikk aldri sagt det han skulle si, etc...vi ser frem til et snalig gjensyn!

3) john ajvide lindqvist...gale mannen...men "la den rette komme inn" er da en nokså fengende bok...intens, grotesk, altfor brutal, ufyselig, overdrevet, altfor usannsynlig; alle forhold medberegnet - jada - men du klarer ikke helt å legge den fra deg...anbefales dog ikke for dyrevernere...hvilket også har gitt meg grunnlag for å hate den en smule, fordi jeg er nettopp det...og glad i katter... slemme mannen!! johan harstad hadde dog skrevet et fint lite essay om boken som er lagt ut på bokklubben.no...hvilket for øvrig er en temmelig brilliant internettside...de har doctor who-bøker! og ian mcewan - på engelsk! og dvd'er! ruinerende saker...stakkars bankkontoen min...(se også platekompaniet.no...huff!)

4) og - *dette*. jepp, bloggskrivingen holder meg våken til langt utpå kvelden. natten. tidlige morgentimer. gøy å skrive, men jeg burde muligens revurdere døgnrytmen min igjen...hadde jeg hatt en gunner tilgjengelig ville jeg skutt vekkerklokken min i dag. skrive, skrive rare ting - og muligens ikke det jeg burde, alltid, pliktoppfyllende student som jeg er. liksom. men etter en veiledningstime med fru foreleser har vi da slått fast en gang for alle: scaramouche er ingen akademisk skribent. hun sa det rett ut. for å sitere henne ordrett: "strictly speaking, this paper contains much that is not to the point. [...] the genre here is the academic/scholary paper. it is important that you master this genre and its conventions (BLÆH!) - so avoid journalism and appreciation; too informal language, etc." med andre ord, hun kaller meg en jouranlistisk skribent istedenfor. det velger vi å ta som et kompliment. og prosaen min var god, påstod hun, den bare passet ikke riktig inn. wake up and smell...the perfume! - kjære lærer, eventuelt lærere - flertall, generell betydning - jeg kommer aldri i verden til å kunne klare å passe innunder sjangerbetegnelsen "scholary paper", eller noen annen form for strikt, fastbestemt, regulert, systematisk...system...bås...drit... hehe! men jeg skal gjøre mitt beste for å tilpasse teksten min såpass at den kan godtas som "litt på kanten". som vanlig. jeg tror jeg kommer til å leve resten av mitt liv utenfor systemet og alle suspekte retningslinjer. for mitt eget ve og vel. men nok om dét - og nok surmuling for i kveld!

5) ...ytterligere har vi jo den siste løsningen: at man kan ligge våken om natten - og tenke. det hender jeg tyr til dét også. mye å tenke på, for å si det sånn. nemlig.

1 comment:

Anonymous said...

Akademisk eller ikke akademisk - bloggen flyter ihvertfall så godt avsted og er god - svært god lesning....kritisk uten å være ufin er viktig og du klarer det..