Wednesday, April 25, 2007

"Landeskunde"

Noe på Norsk. Inspirert av noen Tyske tøffinger. Opprinnelig formulert på ektefølt Engelsk. Og tilegnet en særdeles klok, Kinesisk kvinne.

"den store reparatøren" - tilegnet Xinran
Fra Scaramouche, po(t)eten, som vil forsøke å lytte - selv til de stemmene man ikke kan høre. Vielen Dank sogar an Tokio Hotel, für "Durch den Monsoon" - schönes Lied!

alt kan repareres, sa han -
og brøt av ledningen, uten
videre
foranledninger
de var revet løs fra allverdens,
hun tenkte; det er ikke
mitt, ektefølt og oppriktig,
og alt mitt kan ikke undersøkes,
feilene kan ikke finnes,
systematisk og opplistet,
som i en manual, jeg er ikke
brukervennlig
på den måten, slikt og slik;
eller
kompromitterende
og kanskje er jeg
uopprettelig, likesom
skaden
allerede er skjedd, detaljer
nedskrevet, definert
og fastslått
ufattelig stort
reparer meg ikke, men -
redd meg!

1 comment:

Anonymous said...

takk og takk - jeg syns du er god og gir meg god lesning...poesi er en genial måte å formidle meninger på...