Thursday, August 09, 2007

List the Love

Som Johan Harstad (som snart kommer med ny bok, hurra!) ville uttrykt seg: "litt blablablablabla". Om ting jeg er ordentlig GLAD i. Akkurat nå - anno 09.08.07! :)

1. Hjemmesiden til TerraNor - som begynner å bli skikkelig fin, assa. Min første jobb som website moderator. Whey. Sjekk ut og skryt gjerne!
2. Livejournal-fanfiction. Aww, masse angsty stuff og koseklump-historier om Doctor'n og andre trivelige mennesker. Også står forfatterne behagelig fritt i all sin ownershiplessness; man kan vinkle handlingen dithen man lyster, finne på akkurat hva man vil og la heltene gjøre, eh, akkurat hva de vil - med hverandre. Hørte jeg PG13, adult-oriented her? Jeje. Burde begynne å poste denne typen fiction jeg óg, men hittil har jeg holdt meg mest til dikt. Og det er jo minst like moro. Lange og tidvis repetitive, selvsagt, men veldig...anerkjennende. Vurderer for øvrig å opprette en egen blogg/et eget nettsted for fangirl-prosaen min, men for øyeblikket er det kjekt å ha alt samlet på ett sted. Scara's world. The only place to be me!
3. Robert DeNiro i "Taxi Driver". Klok, fin, brutal, søt, bestialsk, poetisk, romantisk, trist, morsom, liten favorittfilm - umulig å finne en klar definisjon, heldigvis - og den soleklart beste rollen DeNiro har spilt. Noensinne. Tar meg med storm hver gang, og jeg er ikke en gang særlig glad i fyren. Travis Bickle, derimot. Kompleks og merkverdig, akkurat som historien om ham. Og han kan skrive, fy flate som han kan skrive - enkle, dystre små hverdagsnotater om egen utilpasshet som treffer meg rett i hjertet. Fine, dysfunksjonelle, rare mannen.
4. Gutter med langt hår. Som f.eks. Gary Oldman. Sånn helt tilfeldig valgt, mener jeg. Ekstremt rocka, og egentlig utrolig sexy, såfremt de vasker det. Finnes mange fine menn med hestehale, altså, og konsertopplevelser blir alltid bedre av at litt flagrende krøller her og der. Host host, Brian May på scenen i Hamburg, host host - og gjett hvem som var der! Gode minner!
5. Åttitallsmusikk; deilig deilig. Og filmmusikk, spesielt den av Robert Rodriguez. *Elske*.
6. Banaliteter/trivialiteter/klisjéer - fordi de er så fine og alltid like morsomme (& praktiske) å konsentrere diktskriving rundt. Bare se på Scaras flotte, understående eksemplarer.
7. Sommerferie. Hvilket også gjør meg deprimert fordi den snart er slutt. Men joda, jeg elsker høsten. Og snart er det Halloween!
8. Ripsbusker og andre bærvekster. Liker å plukke bær, jeg. Eller - jeg liker å spise dem, også kan jeg nyte roen og la magen få en pause ved å rusle og plukke litt innimellom - som et ekstra pluss på en alltid like strålende aktivitet. Namnam. André Bjerke skrev til og med dikt om bær, han, så det må være en helt stueren lidenskap.
9. Wall-posting på FaceBook. Det eneste virkelig positive med hele opplegget er at man kan skrive hyggelige hilsener til venner, helt gratis, og selv om de er frakoblet. Ellers er jeg i grunn ganske lei av hele nettsamfunn-opplegget.
10. Ting - på engelsk - om å kokkelere, ikke fullt så banalt, basert på en tilfeldig oppskrift jeg kom over og fikk meg til å tenke, for første gang i mitt liv, at det der har jeg jaggu lyst å lage en gang - dog, fremdeles, et hint om hvilken egenskap min fremtidige husbond bør besitte om han vil takle å leve sammen med meg i mitt dagligliv. Og ikke bli sur av ernæringsmangel, vel og merke. Jeg er simpelthen fryktelig lite interessert i mat. Vin, derimot! Han kan grille og steke og sånn, og jeg kan styre vinkjelleren? Sounds great to me!

"Refillings" - more on (what'll probably turn out) mental food. By Scaramouche, the po(t)et, having already realized that I do have other talents I probably should focus more on. A tendency to bring to my attention that I might have been home too long, in the sense that I've become a tad bit spoilt; grown used to resting on my mum's cooking abilities. Or a warning, to my mum and everyone else who might be inclined to eat the results of a new try-out-hobby, that in the immediate future, I might want to actually start a real cooking tradition, primarily for myself, with new materials and new...thoughts. I own 2 - that's two - cookery books. Or "mess manuals", as I usually label them. Best of luck and let's hope I know to control these my inspired moments. Did anyone say ready-made-to go pizza?

I should introduce the smell of proper cooking,
to my empty kitchen cupboards, exemplifying true starvation,
I ought to practise better habits, vigorous of health,
to centre nourishment and warmth, should bring to feed
this famished soul of mine, hence modelled after experts,
do I swallow all their sensibly articulated wisdom raw,
distressed from shortcomings, the critic sees uncritically
to grab a kettle, like a vessel for a new ideal of disposition; now
the only path to occupy my mind, leads through an unfilled stomach!

No comments: