Saturday, August 25, 2007

Mino my wino

Soundtrack: QOTSA & Dusty Springfield & litt Goldfrapp. Inspirert, i øyeblikket, av en...hvordan skal jeg få sagt det...nyfunnet, tiltagende forkjærlighet for (den unge, barske, råkjekke, deNiro-kompisen) Harvey Keitel etter endelig å ha fått sett den nydelige, brutale, triste, finurlige "Mean Streets" (elske gangsterfilmer! og har alltid likt Keitel, men enda mer nå!) - begynte jeg på noen...skriblerier, tankespinnerier, myldring-drodlerier...you know...og det resulterte i de påfølgende verselinjer, som igjen er en del av mitt mindre disiplinerte, men akk så underholdende prosjekt der jeg har som målsetting (ooolala universitetsspråk) å produsere opptil flere svært lite politisk korrekte og svært "klisjéfylte" dikt omkring sex, drugs & rock'n'roll. Nå skriver jeg stadig om kjærlighet, forhold og - jada - sex også, pluss at lidenskapen min for rock'n'roll er alltid like tilstedeværende, men kun et fåtall av diktene mine har hittil handlet om rusmidler. Misbruk, nytelsesinntak, absistens, überfylla. Vel, her er et dikt som kan handle om alt sammen. I tillegg til førstnevnte rock & sex. I hvilken rekkefølge man vil, og i et inntak oppmålt til alt man måtte føle for, ettersom man lever ute sine mer syndige sider. Også kan man returnere til kaffe, Queens of the Stone Age og plutselig regnværsbyger etterhvert. Til slutt. Før den tid er det visse stadier som må overkommes, hvorav noen representeres her:

"(Under the) influence" - twirling windmills of my mind.
By Scaramouche, the po(t)et, under no other influence than that of a single glass of French, red table wine. Still got it, though.

Like sounds shutting off
(shutting out)
You log on, into my life
go blank and much more frank
Reality creeps in and surely
it can bite
Access my all impure vision
and expose itself
Severely impaired as the
crooked sees
Like tingling raindrops on my nerves
euphoria unfurls
It stings and lingers on my skin
ephemeral thoughts
I know but simultaneously don't,
these circulating facts
Whilst sentences split up and won't find shape
if you know what I mean
Completion out of sight, but never mind
why bother, it's no use, the simplest orders come
A movement to a different beat
the rhythm changed
More shadows gentle, but unclear
and some not even spotted
The scent so neat but hard to pinpoint
yet, can tell you've worn this perfume once before
Swirling, windmills, and it's warmer too, within
this state of spell, I run to hide and act it out
Then shun the cold of calm, extant attendance
was never more alert than I am now
They sing the imperceptibly, yet beautifully blunt
as I was never more aware of unawareness

"Inducing/Moderation"
By Scaramouche, the po(t)et, and by no means a moralistic teetotaller.

tomorrow, the old stains
and wine from yesterday
will be what's here remaining
leaving on the next day after
in a heap of piling dust
leftover, sticking by the cheapside
and in tune with muted speakers
curbing one's enthusiasm, dim,
along with passing fancies

2 comments:

Anonymous said...

Jeg liker at du henvender deg mer direkte til meg som leser - ihvertfall oppfatter jeg deg slik her - teksten blir veldig direkte og spennende.....

Anonymous said...

Det er bare spennende med mer direkte og mer konkret tekst..jeg vil gjerne ha mer..