Sunday, September 30, 2007

Mere Misjonering

(My Newest Mission)

The Service Continues. Literally. Jeg er stolt av å presentere resultatet av min iherdige standhaftighet, og behov for å holde noe potensielt interessant ved like. Kan ikke gi opp SÅ lett. Mine damer og herrer:

Po(t)etens Oppdrag, del 2.

Denne gang relatert til understående tematikk om religion og sånn. Tilfeldigvis et tema jeg utforsker meget for tiden. Forrige diktet jeg skrev på norsk handlet jo også om dét. Vet ikke helt hvorfor jeg plutselig har fattet slik interesse for noe jeg i bunn og grunn er slik, motstander av, men det skyldes nok de mange konfliktene rundtom i verden, i denne sammenheng, og mine studier som for øyeblikket dreier seg mest om spørsmålet "Hvem er jeg og hva gjør jeg egentlig her?". Kan blir underfunding av mindre. Og her følger altså noen flere filosoferinger omkring foredrag i Johanneskirken og lignende forsøk på trosmessig overbevisning som ikke nødvendigvis lykkes.

Mission: Skrive dikt som har med religiøsitet og forsøk på omvendelse å gjøre. Topics: Kristendom. Gudstjeneste. Manipulasjon, underliggende intensjoner/hensikter. Intention: Minimalistisk, norsk prosadikt; uten rim, men med suggererende rytme. Agent: Scaramouche Tyler. Age: ingen spesielle anbefalinger eller betingelser. Ownership: jeg er meg og du er deg, og evig eies kun de fortapte. Classification: kritisk blikk på religion, kanskje ikke helt egnet for meget sneversynte, desperate gudstilhengere som ikke tolerer andres motstridende syn. Languages: norsk. Source and reference: Po(t)etens Oppdrag del II, sterkt influert av forrige post.

"På uante premisser "
Av Scaramouche, po(t)eten, men fremdeles ikke overbevist. Må innrømmes. Overdrevent sterke oppfatninger - spesielt omkring tro og tvil - kan være direkte farlige; for menneskeheten og en selv. Det er min oppriktige mening, og den står jeg fast ved. Selv etter opprivende kirkemøter.

de trenger inn
bak mitt mentale
forsvarsverk
og forulemper mine
innarbeidede
prinsipper
som en gjenkjennelig
detektor
på et siste oppdrag
og jeg, innstendig frabedt
men uvergelig
mottaker
av allting såkalt
sannhet uten
modifikasjoner
likevel,
det burde ikke synes
som om det er nok
med skillet mellom
hva man tror er
virkelig
og det som avklares;
tilsynelatende
er bare falsk
mens argumentene
for og imot, og mere til
lot meg i stikken;
en inngående taktikk
hardt og brutalt
og enda mer i bakhånd
var jeg i nøden
slik jeg lot meg være
entydig, med blikket festet énveis;
motsatt
alt det jeg ble
fortalt, og senere forklart

No comments: