Wednesday, September 26, 2007

On Her Majesty the Po(t)et's Secret Service

File # 292. Category: new - #1. Agent: Scaramouche Tyler. Age: no matter, I drink booze anyway. Ownership: I don't own anything, but the BBC might soon try and gain authority over me - for violating rules of emotional involvement. Classification: for, and about, everyone's eyes (actually). Languages: Norwegian/English. Source and reference: Po(t)etens Oppdrag del I

Introduksjon og første innlegg: Vel vel, hva er nå dette, en ny og meget impulsiv idé formet i Scaramouches hode tidligere på formiddagen; om tilfeldige og meget frivillige øvingsoppgaver, fra meg til meg, innen min hovedfritidsinteresse. Det handler om skriving. Om selvrealisering, som jeg er tiltagende hektet på. Ergo; en dikterisk utfordring kun til egen nytte, for å utvide mitt repertoar og styrke skrivegleden. Ikke fullt så overstadig pretensiøst som det høres ut, men relativt gøy. Bør bli. Jeg tror man trenger å utfordre seg selv iblant. Jadda. Bruke det forrådet man har av kvaliteter og personlige egenskaper, finne sine styrker og svakheter. Fremheve særegenhetene, heller enn å dysse dem ned. Prøve å omforme dem; ikke lurt. Vi er alle storartede mennesker, vi trenger bare å lære mer om oss selv. Vi har alle forbedringspotensiale, men mesteparten av dette hviler ene og alene på våre skuldre, vår handlekraft, vår selvinnsikt. Så da må man ta for seg disse tre; kropp, sjel, vilje - og bygge videre på dem. Hvorvidt slikt bør gjennomføres samtidig med at man studerer fag (som fremdeles opptar tid) på Universitetet er en annen sak. Enda mer usikkert er hvorvidt det bør inkludere et studium innen exphil. Men nok om det. Inspirert som jeg er, fant jeg da ut at jeg skulle lage et nytt dikt-opplegg som kalles "Po(t)etens Oppdrag". Alle er så opptatt av å utforske nye sider ved egen kreativitet, designe porselen og sånn, mens jeg velger å utvikle de jeg allerede innehar. Tilbake til utgangspunktet. Enkelt, men fancy. Meget kort fortalt - velge et spesifikt tema, og skrive dikt om det temaet. Ikke skjene ut eller dra inn andre emner, ikke henfalle til dype utlegninger om ting som ikke er relatert til noen ting på noen måte, host host, men holde meg til én form, én symbolikk, ett tema. Nemlig. Dette skal da finne sted akkurat når jeg måtte føle for det, når jeg måtte ha anledning til å sette av litt ekstra tid, og det skal utgjøre et skriveprosjekt av ubegrenset omfang. Disiplinert som man er. Se mesteren i arbeid, liksom. NOT. Dog har jeg en sterk anelse av at jeg kunne gått rett inn i TV2's avdeling for programutvikling, med spesialitet innen synopsis-redegjørelser. Hvor effektivt og langvarig dette prosjektet mitt blir, får bli værende uavklart enn så lenge, men jeg har i det minste produsert et første innlegg - noe som også gir meg anledning til å vise frem et nytt strukturoppsett; en mal sterkt påvirket av dem jeg har sett oppslått på dikt.no og liverjournal. Jeg ser også, ganske umiddelbart, at dette nye opplegget tydeligere får frem hensikten med diktene mine - bakgrunnen for dem, i stikkordsform - og det er jo en fordel. En egenanalyse, om man vil. Innledning til egne dikt, gjerne det, tralala og hjelp til selvhjelp. Kanskje på tide med litt annen og proffere hjelp snart; får ta en telefon til Scott Cohen og undersøke nærmere hva slags utbytte han egentlig fikk av de "Love for Dummies"-bøkene. Till then;

Mission: Write a short poem. Topics: Flowers. Love. Body parts. Intention: Should fit in a collection of love poems, or a book of poetry with gardening-related themes. I suppose.

"Botanic point of view" - I like my guys with dreamy eyes
By Scaramouche, the po(t)et, completely unaware of own intentions. And not sure if anobody, herself included, can accept them or enjoy any of them. Will take one day at a time and see where it leads me. As usual.

A caleidoscope of thriving petals,
in your eyes
Like glittering stems of roses,
blossom wilder,
than in a garden ever seen

Crystal filaments as spun around
a frail bouquet
Like radiant an apparition
in the midst
of wavering thru your silken gaze

Finding paths along the garden bed
must never trip
To look and meet profusion of a floral kind,
may I then bend
to pick a tiny bud of your sweet iris' glance

Solemnly I swear what I'll discern
I hold to trust
Enveloped in an ambience of ornate scent
may I then relish,
basking underneath a common sun

**
Ps: noen som vet hvordan man kan få Blogger til å slutte med linjedeling etter en parantes midt INNI et ord? Jeg vil ikke ha Po(t)eten over to linjer!! Tips for redigering mottas med hjerteligste takksigelser.

1 comment:

Anonymous said...

Dette var kjempekreativt - og jeg liker godt det jeg leser..